Eén van de initiatieven van het collectief van WBE-bestuurders, voor de professionalisering van de Groninger WBE’s, is het ontwikkelen van een nieuwe website voor de WBE’s. Met die websites kunnen de WBE’s de communicatie verbeteren, maar tegelijkertijd hun administratieve taken stroomlijnen.

De website bestaat uit één overkoepelende website met algemene informatie, plus een eigen website voor iedere WBE. De integratie van deze websites, en de standaardisatie van de ondersteuning van verenigingswerk, moet een forse bijdrage leveren aan de noodzakelijke professionalisering.

De overkoepelende site bevat alle algemene informatie over o.a. WBE’s, beheer, schadebestrijding, jacht, samenwerkingspartners, nieuws en de actuele regelgeving. Elke lokale WBE-website kan naar deze centrale informatie verwijzen, zodat dubbel werk wordt voorkomen. Dit betreft het openbare deel van iedere WBE-website.

Daarnaast heeft elke deelnemende WBE vanaf dinsdag 16 januari de beschikking over een volledige ledenadministratie voor de secretaris, een financiële administratie voor de penningmeester, registratie van alle ingestelde werkgroepen, communicatiemogelijkheden met alle leden, en de mogelijkheden bestanden met de leden te delen. Dit betreft het gesloten gedeelte van iedere WBE-website. WBE-leden krijgen beveiligde toegang tot hun eigen WBE-omgeving.

De overkoepelende website gaat op 16 januari 2017 live, tegelijk met één daaraan gekoppelde lokale WBE-website die als voorbeeld dient voor de andere WBE’s. In de weken na deze lancering kunnen de andere WBE’s hun administratie in hun eigen omgeving onderbrengen.